Seminar - Et kritisk skråblikk på skolemåltidet
Skolemåltidet (inkl. spisepausen med medbrakt niste) handler om mer enn maten som spises, og er en viktig del av elevenes hverdag. I dette seminaret ønsker vi å sette fokus på skolemåltidets posisjon i skolen. Hvordan forvaltes denne daglige hverdagshendelsen i skolen, og hvilke muligheter ligger i måltidet?

Dato: Onsdag 12. november
Tid: kl 14.30–17.30
Sted: Høgskulen på Vestlandet, campus Kronstad, K2 (det nyeste bygget) rom M307
Arrangementet er gratis.
Påmelding: Fyll ut dette skjemaet
Seminaret er delt inn i to deler – en del med innlegg og en del med workshop. I workshopen stilles blant annet spørsmålene "Hvordan kan vi bruke skolemåltidet som arena for danning, sosial læring og inkludering?" og "Hva trenger framtidens lærere for at skolemåltidet skal oppnå sitt fulle potensiale"?
Innleggsholdere
- Eva Rustad De Brisis, seniorrådgiver i Helsedirektoratet
- Reidunn Aarre Matthiessen, seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet
- Fatima Ben Fadhel og Lucas Liam Blålid, lærerstudenter ved grunnskolelærerutdanningen ved HVL
- Siv Nyegaard, rektor ved Haukeland skole
- Ingfrid Veka, førsteamanuensis ved HVL
- Sidse Andersen, førsteamanuensis ved HVL
Målgruppe
Målgruppen for seminaret er lærere i skolen, skoleledere og undervisere på grunnskolelærerutdanningen. Vi ønsker spesielt mat og helse-lærere velkommen og oppfordrer til å kombinere seminaret med jubileumsmiddag for mat og helse-utdanningen ved Høgskulen på Vestlandet samme kveld, samt mat- og helsekonferansen som går av stabelen dagen etter. Mer informasjon om dette finner du her.